ترس از ازدواج

در این وبلاگ با ارائه مطالب آموزشی و روانشناسی در مورد خانواده در خدمتتون هستیم

ترس از ازدواج

۴۴ بازديد
ترس از ازدواج



گاموفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس های غیر عادی از ازدواج و تعهد به آن به کار می رود.

دلایلی که می توان برای آن برشمرد عبارتند از:

ابهام در تصویر آینده

فرد نمی داند در ازدواج با چه چیزی مواجه خواهد شد. خانواده جدید، روابط جدید همه و همه برای کسی که برای خودش خلوتی داشته و سال ها تنها زندگی کرده، درونگرا است یا شخصیت اجتنابی دارد، کابوس است. در حالی که در زندگی مشترک،طرفین باید در عین داشتن فضای دو نفره، به فضای فردی و تنهایی های یکدیگر احترام بگذارند و این فرصت را برای هم ایجاد کنند. البته بدیهی است فردی که اجتنابی است و از رابطه با دیگران لذت نمی برد بهتر است کسی را انتخاب کند که از این نظر شبیه او باشد.

ترس از توقف

کسی که در مجردی خود در نیمه راه پیشرفت است و برنامه های زیادی برای آینده اش دارد، می ترسد با هر تغییری، از جمله ازدواج، از اهداف خود باز بماند. واقعیت این است که ازدواج با فرد مناسب که با او هدفهای مشترک دارید و به آرزوهای هم احترام می گذارید باعث می شود نیروی شما در مسیر پیشرفت دوچندان گردد.

ترس از صمیمیت

این ترس بیشتر در پسران دیده می شود که از نظر روانی نزدیکی به زنان در بخش هایی از زندگیشان یک آرزو است و اگر از حد بگذرد، یک کابوس می شود! یک پسر از کودکی در پروسه استقلال روانی خود باید از سد مادر بگذرد، ورود به دنیای مردانه مستلزم این است که از مادر فاصله بگیرد تا پدر و عموها او را بپذیرند. به همین دلیل یک پسر ۹ ساله خوشش نمی آید مادر دم مدرسه دنبالش بیاید یا جلوی همسن و سالانش او را در آغوش بگیرد. او این نوع صمیمیت ها را دفع می کند، چون می خواهد با وجود صمیمیت استقلال خود را حفظ کند.

ترس از تکرار تجربیات

کسانی که تجربه ناموفق عاطفی دارند یا شاهد شکست های عاطفی ، طلاق، خیانت و کشمکش در زندگی اطرافیان بوده اند. آنهایی که از آمار بالای جدایی در جامعه نگرانند و می ترسند همین اتفاق برای خودشان بیفتد، ممکن است دچار ترس از ازدواج یا همان گاموفوبیا می شوند.
واقعیت این است که همه ما به یک اندازه در معرض شکست عاطفی هستیم مگر آنکه انتخابی دقیق و درست داشته باشیم و برای ازدواج، به جای هیجانات با منطق پیش برویم. مشاوره بگیریم و مهمتر از همه بدانیم که رسالت ما فقط انتخاب درست نیست بلکه شناخت خود و دیگری در زندگی مشترک و سازگاری با هم و پیدا کردن راهی برای حل تعارضات به اندازه انتخاب درست،در موفقیت ازدواج سهیم است.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.