جدال بی حاصل

در این وبلاگ با ارائه مطالب آموزشی و روانشناسی در مورد خانواده در خدمتتون هستیم

جدال بی حاصل

۳۷ بازديد
جدال بی حاصل

آیا تا به حال جر و بحثی داشتید که مجادلهٔ بالا در آن وجود داشته باشد؟ البته که داشتید. همه چنین جر و بحثی را تجربه کرده اند. و آیا به نظرتان چنین جر و بحثی اتلاف وقتِ کامل نبوده است؟

مشکل اینجاست که حافظهٔ انسان خطاپذیر است. ما اغلب دوست داریم باور داشته باشیم که حافظهٔ مان دقیق است، اما حقیقت ناراحت کننده این است که، اغلب، حافظه قابل اتکا نیست. آیا لازم است که این نکته برایتان اثبات شود؟ به تماشای یک فیلم خوب بنشینید و به محض اینکه به پایان رسید، یکی از سکانس های مورد علاقهٔ تان را انتخاب کنید (که دیالوگی در آن وجود داشته باشد)، و ببینید با چه دقتی کلماتی که بیان شده بود را به خاطر می آورید.




آنچه به ذهن تان می رسد که در آن ديالوگ گفته شده را یادداشت کنید، سپس دوباره آن را تماشا کنید و ببینید چقدر درست تشخیص داده بودید. حتا اگر توانسته باشید یک خط از دیالوگ آن را به دقت به خاطر آورید، کارتان را درست انجام داده اید.

مسأله اینجاست که نه تنها حافظهٔ ما خطاپذیر است، بلکه ما به طور کلی، به خوبی به دیگران گوش نمی سپاریم- به ویژه هنگامی که تحت استرس هستیم، تنش داریم و یا آشفته ایم. حتا اگر به روشنی بشنویم، وقتی آشفته و تحت استرس هستیم، معمولاً آنچه می شنویم را سوء تعبیر می کنیم. ما معمولاً آن را بیشتر از حالتی که خُلق خوبی داریم سوء تعبیر می کنیم.

حال، اگر ما زمانی که آرام، خونسرد و حواس جمع هستیم،تمام این موارد را به عنوان حقیقت بپذیریم، باز احتمالاً حین جر و بحث این حقایق را فراموش می کنیم. در عوض به قلاب این فکر می افتیم که: "حق با من است، و تو اشتباه می کنی." و زمانی که این فکر ما را به قلاب می اندازد، جر و بحث ادامه پیدا خواهد کرد و خواهد کرد، بدون آنکه سود خاصی یا لطفی داشته باشد. منظورم این است که این مجادله ها هیچوقت به جای خوبی ختم نمی شوند، می شوند؟

کمتر پیش می آید که طرف مقابل بگوید:" اوه، راست می گویی. الان یادم اومد. من این حرف رو زده بودم. خیلی متأسفم"
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.